9 filme puternice care meritau să obțină Oscarul

Drama despre maturizare a unui băiat de culoare din Miami a fost declarată „Cel mai bun film”, dovedind cât de dornic este Hollywood-ul să-și afișeze imaginea de corectitudine politică, „șifonată” în trecut de campanii  precum #OscarSoWhite. Filmul extrem de dramatic e scăpat de multe ori pe panta melodramatismului. 

Toate relele se întâmplă protagonistului iar el nu reușește să se ridice din postura de victimă, cu atât mai mult cu cât are un „umăr” pe care să se sprijine - susținătorul său necondiționat, Juan. Producția independentă mai are de pierdut și de pe urma jocului stângaci al câtorva dintre debutanți. Într-un an în care muzicalul La La Land era cel mai promițător titlu pentru Oscar, iată că melodrama Moonlight a avut un succes neașteptat.

Să vedem în continuare alte nouă cazuri din istoria celebrelor premii Oscar, în care membrii Academiei au făcut alegeri proaste lăsând nepremiate filme ce meritau Oscarul.

Vertigo


Nominalizat doar pentru scenografie și sunet, celebrul film al lui Alfred Hitchcock este probabil cel mai bun thriller din istoria cinematografului. Nici unul dintre filmele lui Alfred Hitchcock nu plonjează atât de puternic  în adâncimile amețitoare ale psihologiei umane așa cum o face „Vertigo”. În acel an premiul Oscar pentru Cel mai bun film a fost câștigat de comedia muzicală Gigi...

The Dark Knight/Cavalerul negru

În 2008, membrii Academiei treceau cu vederea unul dintre cele mai importante filme ale ultimilor ani, unul care a reuşit o performanţă rară: să impresioneze atât publicul, cât şi critica de specialitate. Încasări de sute de milioane de dolari şi locuri fruntaşe pe listele de cele mai bune filme ale lui 2008 în presa din întreaga lume nu au fost de ajuns pentru a-i aduce lui The Dark Knight/Cavalerul negru vreo nominalizare la o categorie importantă a Oscarurilor. Cel mai bun actor secundar (regretatul Heath Ledger) şi cea mai bună imagine, plus câteva premii tehnice a fost tot ce-a primit The Dark Knight, care ar fi meritat nici mai mult nici mai puţin Oscarul pentru cel mai bun film. Regizorul Christopher Nolan nu a primit nici măcar o nominalizare, iar Academia a încearcat să-şi răscumpere greşeala în 2010, când nu mai puţin de zece titluri au concurat la Oscarul pentru cel mai bun film. 

Taxi Driver

Lungul şir de nedreptăţi făcute lui Martin Scorsese de către Academie a început în 1976, când Taxi Driver era nominalizat la patru categorii şi nu câştiga nicio statuetă. Scorsese a fost cu totul trecut cu vederea la Cel mai bun regizor, iar Robert De Niro, într-una din cele mai bune interpretări ale deceniului, a fost uitat în favoarea lui Peter Finch pentru rolul său din The Network. Oscarul în 1977 a mers către filmul Rocky și nu către Taxi Driver. Scorsese a recuperat premiul de-abia trei decenii mai târziu, pentru The Departed. GoodFellas este alt exemplu notoriu din cariera regizorului Martin Scorsese. Şase nominalizări la Oscar, din care a câştigat-o numai pe cea pentru actor în rol secundar (Joe Pesci), pierzând Cel mai bun film în faţa lui Dansând cu lupii”, al lui Kevin Costner.

Blade Runner


Blade Runner este unul dintre cele mai neglijate filme din istoria premiilor Academiei. În 1983 primea nominalizări doar pentru Cele mai bune decoruri şi Cele mai bune efecte vizuale, niciunul dintre cele două neajungând la echipa lui Ridley Scott. Invitaţia în 2007 la festivalul de la Veneţia, unde a fost prezentată o versiune aniversară (şi remontată) a acestui SF, i-a făcut pe mulţi să privească în urmă pentru a evalua influenţa lui Blade Runner asupra genului. Bineînţeles, nu este singurul caz gând Academia s-a dovedit suspect de lipsită de viziune. 

Cidade de Deus

În 2002, Orașul zeilor/Cidade de Deus nu a reuşit să obţină nici măcar o nominalizare pentru cel mai bun film străin, premiul ajungând atunci la No Man's Land al lui Danis Tanovic (spectacolul de teatru se joacă perioada aceasta pe scena Teatrului Național din București). Iar în 2003, când a fost nominalizat la categoriile Cel mai bun regizor, Cel mai bun montaj, Cea mai bună imagine şi Cel mai bun scenariu adaptat, intensa dramă din favelele braziliene a lui Fernando Meirelles nu a câştigat nici măcar o statuetă. Ca fapt divers, o altă dramă cu fundal asemănător, dar nici pe departe la fel de relevantă, Slumdog Millionaire, a luat în 2009 nu mai puţin de opt Oscaruri.

Apocalypse Now

Un alt an când Academia a greșit a fost în 1980, când Apocalypse Now, excelentul film de război al lui Francis Ford Coppola, a fost întrecut la mai toate categoriile importante (adică Best Picture, Best Director) de către drama lui Robert Benton Kramer vs Kramer. A câştigat doar Oscarul pentru cea mai bună imagine şi pe cel pentru Cel mai bun sunet.

Pulp Fiction

După ce a câştigat un Palme d'Or la Cannes (un festival deloc temător să premieze povestea sărită de pe fix a lui Tarantino), Pulp Fiction a fost nominalizat în 1995 la şapte categorii Oscar, inclusiv la Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor. Nu a câştigat decât Oscarul pentru cel mai bun scenariu, câştigătorul la cele mai importante categorii fiind Forrest Gump. Tradiţionalismul feroce al Academiei a preferat să premieze slalomul prin istoria Statelor Unite văzut prin ochii unui tânăr cu dizabilităţi (premiul pentru Tom Hanks este unul dintre cele mai meritate, însă) decât revoluţionarul Pulp Fiction al lui Tarantino, notează publicația Total Film. 

Salvați soldatul Ryan

Saving Private Ryan a fost nominalizat în 1999 la unsprezece categorii ale premiilor şi a câştigat cinci, dar a fost trecut cu vederea la cea mai importantă, cea pentru Best Picture. Câştigătorul? Amuzantul Shakespeare in Love, într-unul dintre cele mai surprinzătoare deznodăminte din istoria Oscarurilor. 

Se7en

Se7en, excelentul thriller al lui David Fincher, a fost trecut cu vederea de către membrii Academiei Americane de Film. Într-un an când povestea porcului Babe a primit nominalizări la Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor, Se7en a fost aproape complet trecut cu vederea: o singură nominalizare, pentru cel mai bun montaj. Bineînţeles, nu a câştigat...

source:Eva.ro
0